Tuesday, 24 January 2012

Yes..yup..n YES!!

 Cik Teghaa baru je KHATAM sebuah novel yg adik Cik Teghaaaaaaaaaa beli..nice story u know..

ni sinopsis citer yg Cik Teghaa Copy from other blogger~

Cinta kepada Adam Khalis yang membawa Kaseh (yang comel dan manja) kepada cinta kepada Allah Yang Maha Agung. Dia bersungguh-sungguh menyiapkan diri supaya layak menjadi kekasih Adam Khalis yang baik. Allah mengasihi Kaseh dan Adam Khalis menjadi medium pendorong yang bakal membawa Kaseh ke jalan yang diredhai Allah. Walaupun Adam tu bukanlah alim tahap ustaz-ustaz, tapi dia menjalankan tanggungjawab sebagai saudara sesama Islam untuk membimbing Kaseh ke arah yang sepatutnya.


Adam Khalis (budak biasiswa yang 'low profile') yang sudah sekian lama berada tidak jauh dari dirinya akhirnya kelihatan menyerlah di depan mata Kaseh. Sebelum ini Kaseh yang bermata keranjang, cepat saja terpikat dengan jejaka-jejaka kacak yang 'charming' akhirnya mengejar Adam Khalis setelah membuang Iskandar dari hidupnya. Iskandar jenis yang terlalu mendesak dan 'control freak' membuat Kaseh merasa bosan lalu memulakan pemburuan mencari pengganti.


Lamaran 'direct' dari wanita secantik Kaseh membuat Adam terkedu. Adam mencadangkan tempoh untuk mereka berkenalan terlebih dahulu sebelum 'declare' sebagai pasangan kekasih dan Kaseh laju saja bersetuju. Permulaan perkenalan Kaseh dan Adam Khalis membawa kita mendalami cara hidup Kaseh yang jauh menyimpang dari landasan Islam. Adam secara berhemah mendidik Kaseh. Dia tak pernah menyangka yang Kaseh yang amat terkenal sebagai model yang baik hati itu nama sahaja Islam tetapi dia kenal langsung apa itu Islam. Tetapi Adam sangat bersyukur kerana Kaseh tu seorang yang sangat mendengar kata dan lembut hatinya. Saksikanlah bagaimana Adam Khalis melentur Kaseh, gadis Singapura yang cantik bergaya itu menjadi muslimah yang manis. Kaseh yang selalu naik kereta mewah tu, sanggup bersusah payah naik MRT demi Adam. Hebat betul daya pesona Adam terhadap Kaseh. 


Kaseh mula menilai diri apabila menyedari betapa jauhnya jurang perbezaan peribadi antara dirinya dengan jejaka bernama Adam Khalis. Walaupun dia berusaha bersungguh-sungguh seikhlas hati, dapatkah dia meletakkan dirinya setaraf dengan Adam Khalis? Kalaupun Adam masih sudi padanya, mahukah keluarga Adam Khalis menerima wanita seperti dirinya dalam hidup mereka? Ibu Adam Khalis awal-awal lagi sudah beristigfar dan menggeleng kepala. hmmmm... alahai Kaseh, ada 'chance' ke? Bagi yang menumpukan cerita Adam - Kaseh mungkin akan sangat berpuas hati dengan pengakhiran cerita. Sesekali tertanya tanya juga khabar Syera yang sangat rapat dengan Kaseh. Adakah dia masih lagi sesat dalam dunianya? Syera ni lah orang yang paling bimbang apabila Kaseh jatuh hati pada Adam. Dia risau yang dia akan kehilangan Kaseh yang merupakan teman berhibur dan sponsor besarnya apabila berhora di mana-mana. Semasa Kaseh dalam kesesatan, nak sangat dia ikut Kaseh ke mana-mana, tetapi apabila Kaseh menuju ke jalan yang benar, Syera langsung tak mahu ikut. Sayang. Bukan semua mahu jadi baik. Mereka mahu terus sesat. Perubahan rakannya tidak dilihat sebagai petunjuk dari Allah sedangkan orang-orang begini akan menyebut, dia akan berubah menjadi baik setelah mendapat petunjuk dari Allah. Petunjuk sudah di depan mata tetapi dia tidak mahu melihat pula petunjuk itu.



SECARA RINGKASNYA..apa yg CIk Teghaaa dpt dr Cite nie IALAH>>>>>>

cite ni pasal 1 guys ala2 ustaz n 1 gurl mmg nk kata rosak habislaa..

cite ini sgt memberi kesan kpd DIRI ini..

1) walau KAYA mcm mana pun kita, we should be NICE to others..

2)JANGAN sesekali PANDANG SERONG pd bdk free hair or kaki togak..sebab, bila dia da INSAF, dia akan jd LEBIH BAIK dr KITA..Believe Me!!

3) Kaum ADAM perlu kuat IMAN nya agar x mudah goyah dengan hasutan atau ajakan.. Malah perlu bertindak sebagai PELINDUNG wanita :)

4) CABARAN dan ONAK DURI xkan lekang dr kehidupan..perlu tabah menghadapinya..




okay!! ni la cover novel nye..ce u olsss cari..mmg best..
kita boleh aplikasi cara Adam Khalis berdakwah..

n yepp, no istilah COUPLE, GF n BF okay..

juz KAWAN..


secara keseluruhannya dis novel was AWESOME!!!


credit to Nirrosette..


thanx to my luvly sista coz beli dis novel using her baucer 1 Malaysia..huhu




p/s: actually, bila baca pasal A.K..mst Cik Teghaaa terbayang Mr.Lidi..dunno y...oooo my goodness..

Thursday, 19 January 2012

Hidup Kita Kini....

All Is Well..All is Well...

Adakah anda SENTIASA dapat apa yang anda MAHU dalam HIDUP????

ce jawab??

Manusia yang telah dijadikan oleh Allah mempunyai nafsu yang tinggi..no wonder la kes rogol belambak kat Malaysia..berapa banyak kes pembuangan bayi n so on..

apa yang nak Cik Teghaa fokuskan kt cni adalah dalam Hidup ni..kita diuji serta didatangkan dengan pebagai bentuk ujian..kadang-kadang kita tidak menduga ujian itu datang sebegitu rupa...

oleh itu wahai diri dan pembaca sekalian, apa yang berlaku sepanjang hidup ini telah tertulis oleh Allah sejak azali..segala yang berlaku adalah Hikmah dan perlu di ambil sebagai PENGAJARAN..

HIDUP tanpa MATLAMAT rosaklah dunia..

HIDUP untuk BERSUKA-SUKA maka SUKA lah yang kita dapat..

HIDUP perlu ada MATLAMAT..MATLAMAT yang UTAMA adalah????( anda tahu jawapannya)

Tepuk dada tanya IMAN anda...semewah mana pun hidup,asal usul diri perlu diketahui..

Lihat semula sejarah atau pembentukan DIRI..


Maksud Firman Allah dalam Surah al-Insan : 2


       " Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia  daripada setitis air mani yang bercampur yang Kami (hendak mengujinya dengan perintah dan larangan), kerana itu Kami jadikan dia mendengar dan melihat "




Sedarlah Wahai Manusia, Kita berasal dr SETITIS AIR MANI...

semua orang berasal dari unsur yang sama, tiada yang LEBIH dan tiada yang KURANG..

jangan kerana kamu KAYA, kamu boleh bermegah sesuka HATI di dunia..



P/S: sebenarnya nak kata kt cni.. HIDUP KITA INI INDAH, JIKA KITA LALUINYA DENGAN KESABARAN..



video

u olsss kene tgk video ni.. SANGAT BEST okay!!
xtipu punyer..huhu..
selamat menonton moga anda semua mendapat 'Ibrah dr video n entry kali ini..




sayang selalu dr Cik Teghaa~

Friday, 13 January 2012

HAKIKAT DIRI

setelah lama mendiamkan diri...Cik Teghaaa kembali..

ape ye nak cakap?xtau nk celoteh apa..tapi, sekarang ni Cik Teghaa rasa saaaaaaaaangaaaatt SEDIH..

SEBAB APA???

Sebab kn SIFAT MALAS Cik Teghaaaa..Cik Teghaaaa KECEWA xleh jwb exam td..

Pesanan Utk SEMUA:

1) Never take something for granted..
2) Ilmu Kita ni CIPUT jerr...So,kene RAJIN la MEMBACA..


okay mmg Cik Teghaa sedar akan KESILAPAN DIRI..kalo bley lepas ni x nk ulang da..

SERIK rasanya..Ye Betul ini SEMUA DUNIA..x boleh disangkal..tapi, TANPA ILMU, SIAPA KITA??

Sering Kali Cik Teghaaa Pesan Pada Diri..

BELAJAR IKHLAS KERANA ALLAH S.W.T..

BUKAN SEBAB NAK EXAM..


berharapdiriinitidakcuaipadamasaakandatangakusayangfamilyakusayangdiriakusayangorangyangmenyangiaku



p/s: I need some Motivation from YOU~

Tuesday, 3 January 2012

IRI HATI

perkara di atas sgt MERBAHAYA..PENYAKIT HATI tu..huhu

Hati oh Hati..kawal,jaga n pelihara lah ia..


dari hati itu turun kpd perbuatan >>>> kalo perbuatan BAIK xpe..

KALO perbuatan BURUK n TERKUTUK???


iri hati xpe, tp dlm perkara tertentu shj..

dulu,ade org sangat Iri Hati ngn Cik Teghaaaaa..xtau la skrg mcm mne kn..

mybe da x iri hati kot..sbb dia Lebih Hebat dr Cik Teghaaaa da..Syukur..

Kelebihan manusia ni bermacam2..rezeki dia la kan.

Cik Teghaa xkesah..sudah berpuas hati dgn apa yang ada..

Jika Itu Ketentuan Illahi..Cik Teghaaa redha n terima..

SIAPALAH AKU DI SISI MU YA ALLAH..

aku insan hina lagi dina, yang sentiasa mengharap dan mendamba rahmat dan kasih sayangMu...

I <3 ALLAH




p/s: SMILE will Make you BETTER~

Sunday, 1 January 2012

Aku Ingin Jadi Orang BERGUNA~

tanpa ILMU, AKU tiada siapa..

udah la x cntk..malas plak..ape nk jd ni??

So,dgn ini Cik Teghaaa KENE RAJIN MENUNTUT ILMU..

Orang XAKAN PANDANG kita JIKA kita TIADA ILMU..

begitu bernilai ILMU d PANDANGAN Orang..

Moral of the Story: KPD anda2 d luar sana..TUNTUTlah ILMU SAMPAI akhir waktu..




p/s: Doakan Cik Teghaaa yer....stat exam ESOK..SERAMMM~